Wat is Outsourcing? Manieren van IT Outsourcing, Modellen, voordelen en Outsourcing-voorbeelden

Dec 12, 2016

What is outsourcing?

 

Tegenwoordig kunt u bijna alles uitbesteden, van wasgoed en salarisadministratie tot internetveiligheid. Dit wordt meestal outsourcing genoemd. Maar wat is nou precies outsourcing en in het bijzonder outsourcing in de IT-industrie? In dit artikel leggen we de voors en tegens uit van outsourcing in de informatietechnologie, en bespreken we de meest voorkomende vormen van outsourcing en modellen. Dit zijn de belangrijkste thema’s die we bespreken:

Wat is outsourcing?
Wat is IT-outsourcing?
IT-outsourcing voorbeelden
Redenen voor outsourcing
De voor- en nadelen van outsourcing
Vormen van outsourcing
IT-outsourcing-modellen
 

Wat is outsourcing?

Outsourcing of uitbesteden is het inschakelen van een derde persoon of organisatie van buiten uw bedrijf, zowel lokaal als internationaal, om bepaalde zakelijke activiteiten voor u uit te voeren. Het komt veel voor bij bedrijven van elke omvang wanneer ze groeien, zonder groot risico of investering.

Wat is IT-outsourcing?

IT-outsourcing is het inhuren van middelen van buiten een organisatie om bepaalde IT-functies uit te voeren. Vaak besteden bedrijven bijvoorbeeld de opslag van gegevens uit, omdat het goedkoper is om een derde partij daarvoor in te schakelen dan om hun eigen data-opslag-apparaten te kopen en onderhouden.

De meest uitbestede IT-functies zijn:

  • Webontwikkeling
  • Hosting
  • Software en applicatie-ontwikkeling
  • Website / applicatie onderhoud of beheer
  • Technische ondersteuning
  • Database ontwikkeling en beheer
  • Telecommunicatie
  • Infrastructuur

IT-outsourcing voorbeelden

De persoon of het bedrijf die uw outsourcingpartner wordt kan zich overal in de wereld bevinden, op een steenworp afstand van uw kantoor of op een ander continent.

Een in Amsterdam gevestigde startup die een samenwerking aangaat met een php-developmentteam in Pakistan en een callcenter in de Filippijnen, of een Brits digitaal marketingbureau dat een Magento ontwikkelaar in Oekraïne inhuurt, zijn beide voorbeelden van outsourcing.

Redenen voor outsourcing

Reasons for outsourcing

Waarom besluiten bedrijven precies mensen of bedrijven van buiten hun eigen organisatie in te huren en  waarom besteden bedrijven sommige van hun bedrijfsactiviteiten uit? Hier zijn een paar veel voorkomende redenen die de trend helpen verklaren:

  • Kostenbesparing. Meestal betekent outsourcing, geld besparen. Dit is te danken aan lagere arbeidskosten, goedkopere infrastructuur, of een voordelig belastingstelsel in de uitbestedingslocatie.
  • Toegang tot vaardigheden die lokaal niet beschikbaar zijn. Werknemers met bepaalde kennis of eigenschappen die in eigen land schaars zijn, kunnen overvloedig aanwezig zijn op andere plaatsen, zodat ze gemakkelijker te bereiken zijn door middel van outsourcing.
  • Beter gebruik van interne middelen. Door het delegeren van sommige bedrijfsprocessen aan een derde partij, kunnen uw eigen medewerkers zich concentreren op meer zinvolle en nuttige taken.
  • Het versnellen van businessprocessen. Als u geen tijd meer verspilt aan tijdrovende, routinematige klussen, kunt u uw kernproduct sneller ontwikkelen.

De voor- en nadelen van outsourcing

De voordelen van outsourcing

  • Lagere kosten. U kunt profiteren van aanzienlijke kostenbesparingen als u werk uitbesteed naar landen met lagere productiekosten: lagere kosten voor levensonderhoud van werknemers, betekent dat salarissen ook lager zijn en vaak geldt dat ook voor operationele uitgaven.
  • Toegang tot een wereldwijde talentpool. Met outsourcing kunt u professionals bereiken die lokaal schaars of helemaal niet beschikbaar zijn.
  • Aanzienlijke tijdwinst. Als u samenwerkt met een outsourcingbureau, hoeft u geen reclame te maken voor vacatures, geen kandidaten te interviewen of te selecteren en nieuwe medewerkers hoeven niet in-house opgeleid te worden, wat u allemaal veel tijd scheelt.
  • Mogelijkheid om snel te groeien. U kunt nieuwe klanten en projecten aannemen, zonder tijd te besteden aan de hierboven beschreven processen. Via uw outsourcingpartner kunt u snel extra personeel inhuren.
  • Ononderbroken workflow. Uw bedrijf zal 24 uur per dag actief zijn dankzij het tijdsverschil tussen de hoofdvestiging en het team van de outsourcingleverancier.

De nadelen van outsourcing

  • Tijdsverschil. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Met een ontwikkelteam aan de andere kant van de wereld is het lastig communiceren tijdens kantooruren.
  • Taalbarrières kunnen leiden tot miscommunicatie en extra moeite, tenzij u en de leverancier dezelfde taal spreken.
  • Andere werkcultuur, die het gevolg is van de verschillende culturele omgevingen, kan uw gevestigde workflow onderbreken en u zult daar zeker aan moeten wennen.
  • Lange afstanden tussen u en de outsourcingleverancier maken lange zakenreizen noodzakelijk, wat extra kosten en moeite met zich meebrengt.

Vormen van Outsourcing

Forms of outsourcing

Outsourcing is een overkoepelende term die meer processen omvat. Offshoring, bijvoorbeeld, wordt vaak gebruikt als een synoniem voor outsourcing, hoewel beide termen niet precies uitwisselbaar zijn. Dus wat is offshoring?

Offshoring (offshore outsourcing) betekent het uitbesteden van IT-diensten naar een verre locatie om te profiteren van lagere loonkosten, gunstiger economische omstandigheden, tijdzones, of een grotere talentpool. Tijdsverschillen zijn hierbij vaak minimaal 5 of 6 uur.

Extreme tijdsverschillen kunnen zeker van pas komen voor bedrijven die ononderbroken technische of customer support bieden. Maar ook voor bedrijven die constant updates en onderhoudswerkzaamheden uitvoeren is het belangrijk.

Voorbeeld: een Nederlands bedrijf dat een callcenter opent in Zuid-Afrika.

Nearshoring (nearshore outsourcing) is zeer vergelijkbaar met offshoring, zij het met één belangrijk verschil: nearshoring betekent ontwikkeling van software of andere IT-functies naar een locatie veel dichter bij huis. Meestal binnen dezelfde tijdzone of maximaal een paar uur tijdsverschil.

Met nearshoring gaat communicatie veel soepeler dan met offshoring. Bovendien zijn landen die dichter bij elkaar liggen vaak cultureel meer verbonden, wat onderlinge communicatie ook vereenvoudigt.

Voorbeeld: een startup uit Noorwegen werkt met een Android-ontwikkelaar uit Oekraïne voor nearshore software development services.

Onshoring (homeshoring) verwijst naar het uitbesteden van taken binnen de landsgrenzen. Meestal heeft de gekozen locatie lagere arbeids- en operationele kosten.

Hoewel kostenbesparingen zijn de belangrijkste reden om het land, kan een tekort aan vaardigheden ook een reden zijn voor bedrijven om op zoek te gaan naar talent in alternatieve locaties.

Soms wordt de term "homeshoring" ook gebruikt in een situatie waarin de werknemers werken vanuit huis.

Voorbeeld: een digital agency in Amsterdam werkt samen met mobiele ontwikkelaars uit Eindhoven.

Multisourcing is een term die verwijst naar outsourcing van bedrijfsprocessen naar meerdere leveranciers waardoor risico’s gespreid worden.

Voorbeeld: de belangrijkste ontwikkelcapaciteiten van een Duits software-ontwikkelbedrijf zijn gevestigd in München. Af en toe werkt het bedrijf ook aan projecten die design services vereisen, en daarvoor werken ze samen met een klein ontwerpbureau in Hamburg. Later landt het bedrijf een groot project voor lange termijn dat waarvoor dat vaardigheden vereist die het team in München niet heeft. Daarom gaan ze in zee met een ontwikkelbedrijf in Oekraïne om hen het project te helpen voltooien. Een paar jaar later wil het bedrijf zijn eigen product op de markt brengen in China. Daarvoor nemen ze een Chinees marketing bureaubureau in de arm, dat een veel betere kennis van de lokale markt heeft.

Tijdsverschillen tussen VK, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en populaire Outsourcing bestemmingen

  VK Duitsland, Nederland, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Zweden Finland
Polen 1 uur vroeger 0 uur 1 uur later
Oekraïne 2 uur vroeger 1 uur vroeger 0 uur
Roemenië 2 uur vroeger 1 uur vroeger 0 uur
Bulgarije 2 uur vroeger 1 uur vroeger 0 uur
Egypte 2 uur vroeger 1 uur vroeger 0 uur
Zuid-Afrika 2 uur vroeger 1 uur vroeger 0 uur
India 5 uur 30 min vroeger 4 uur 30 min vroeger 3 uur 30 min vroeger
China 8 uur vroeger 7 uur vroeger 6 uur vroeger
Filipijnen 8 uur vroeger 7 uur vroeger 6 uur vroeger

IT Outsourcing Models

Behalve het onderscheid tussen diverse soorten outsourcing op basis van locatie, zijn er ook outsourcing modellen die de relatie tussen de klant en de IT-outsourcing leverancier beschrijven.

Workforce Augmentation is een strategie voor het vullen van hiaten in vaardigheden van werknemers van bedrijven. Ze huren dan voor korte of langere termijn topspecialisten in, zodat de kosten voor het zelf aannemen van een full time specialist worden voorkomen.

Professionals die worden ingehuurd via het workforce augmentation model zijn in dienst van de detacheerder, want betekent dat u geen rekening hoeft te houden met belastingen en HR management. De medewerkers werken echter wel volledig aan uw projecten, zodat u ze managet en aanstuurt.

Voorbeeld: een Israëlische app ontwikkelaar werkt aan een groot project waarvoor ze meer ontwikkelaars nodig hebben, dan ze momenteel in dienst hebben. Ze moeten snel aan de slag, en hebben geen tijd om kandidaten te zoeken naar, interviewen, en opleiden. Daarom werken ze samen met een Work augmentation bureau in Oekraïne, dat hen voorziet van een zeer ervaren en bekwame iOS-ontwikkelaar en een Android-ontwikkelaar voor de duur van het project. Deze werknemers blijven op de loonlijst van het Work augmentation bureau, maar functioneren als full-time medewerkers van het Israëlische bedrijf.

Project-based outsourcing is een strategie die bedrijven toelaat om samen te werken met leveranciers die en exclusieve expertise in huis hebben die ontbreekt bij de klant.

Project-based outsourcing werkt het best als het soort werk dat u uitbesteedt niet de kerntaak is van uw bedrijf. Het is ook een goede oplossing als de vereisten van uw project niet zullen veranderen tijdens het ontwikkelingsproces.

Voorbeeld: een Nederlandse maaltijdleverancier werkt samen met een appontwikkelaar in Macedonië om hun app te ontwikkelen. De maaltijdleverancier stelt de vereisten voor, maar hoeft het ontwikkelproces niet direct te beheren.

Dedicated development center (DDC) is een outsourcingmodel waarbij een bedrijf een fysieke vestiging opent in een ander land om een grotere talentpool te bereiken en te profiteren van lagere arbeidskosten en / of belastingen, terwijl het wel volledige controle over het werkproces behoudt.

Het is mogelijk om zelf een ​​specifiek development center te openen, maar dit heeft duidelijke nadelen. Ten eerste moet je de werving doen in een locatie die u grotendeels onbekend is en ook alles leren over de ins en outs van de lokale arbeidswetgeving en belastingen. Het alternatief is een partnerschap met een bedrijf dat recruitment services en kantoorfaciliteiten aanbiedt, en uw ontwikkelaars op hun loonlijst houdt voor een vast maandelijks bedrag.

Vanwege alle risico's is het zelfstandig openen van een eigen dedicated development center alleen zinvol als het gaat om minimaal 40 nieuwe medewerkers aan te nemen op de uitbestedingslocatie. Anders is het veel verstandiger om een Outstaffingleverancier als partner te vinden. Een andere minder riskante optie is om samen te werken in met een leverancier die het developmentteam opbouwt en daarna het team over te nemen en een eigen kantoor te openen.

Voorbeeld: een Zweeds bedrijf vindt een Outstaffing leverancier in Estland en die werft en huurt 20 software-ontwikkelaars voor de klant. De ontwikkelaars werken rechtstreeks onder beheer van de Zweedse klant terwijl ze op de loonlijst van de Estse leverancier staan.

Hoe kiest u het juiste Outsourcing Model?

Elk software outsourcing-model heeft zijn eigen sterke en zwakke punten en de keuze die u maakt hangt af van een aantal belangrijke factoren. De volgende vragen kunnen u helpen erachter te komen welk model het beste werkt voor u:

Hebt u een in-house specialist met voldoende technische achtergrond om het technische proces te managen?
JA - Workforce Augmentation / DDC Nee- Project-based outsourcing
Is het een lange-termijnproject?
JA - Workforce Augmentation / DDC Nee- Project-based outsourcing
Zijn er aanzienlijke veranderingen van vereisten te verwachten tijdens het ontwikkelproces?
JA - Workforce Augmentation / DDC Nee- Project-based outsourcing

Over Daxx

Daxx biedt een tussenvorm van de Workforce Augmentation en dedicated development center modellen. Wij verbinden bedrijven op zoek naar de top technische talenten met ervaren software-ontwikkelaars uit Oekraïne en zorgen voor hun werkplekken in onze volledig uitgeruste kantoren in de grootste techhubs van het land: Kyiv, Dnipro, en Kharkiv.

waarom-daxx

Of u nou geïnteresseerd bent in het huren van een enkele ontwikkelaar, of als u een volwaardig development team wilt opzetten, we zijn klaar om te helpen.

Voor meer informatie over onze diensten, vul het onderstaande contactformulier in om ons te vertellen welke vaardigheden je zoekt.

 

Contacten

Leave this empty:

Bel ons

+31 (0) 75 302 0011

 

Zaandijkerweg 8
1521 AX Wormerveer
Nederland

 

Algemene Voorwaarden