Interview met oprichter van Pricena, de 2015 Online Startup van het Jaar in Dubai

Mar 28, 2016

Haneen Dabain, Pricena, Interview, Startups, E-commerce, mobile developer, offshore mobile development, dedicated teamsPricena was opgestart in 2013 en is nu een toonaangevende prijsvergelijkingssite in het Midden Oosten en Noord Afrika. Online shoppers in de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Egypte en Koeweit kunnen nu profiteren van up to date prijsinformatie, productspecificaties, verzendkosten, levertijden, et cetera van de producten in meer dan 120 winkelketens!

Afgelopen november won Pricena de award voor Online Startup van het Jaar in Dubai van Du Enterprise Agility Awards.

In juni 2015 is Pricena een partnerschap aangegaan met Daxx en huurde Alex in, een mobiele ontwikkelaar die werkt aan Pricena's iOS en Android apps. Onlangs hebben ze een PHP developer toegevoegd aan hun ontwikkelteam die toevallig ook Alex heet.

Case Study: Offshore Development Team voor Pricena

Vorige week hadden we de kans om met Haneen Dabain te spreken. Zij is oprichter van Pricena en deelt met ons waardevolle marktinzichten, tips voor startups en haar ervaring met het werken met externe-ontwikkelaars.

Daxx: Haneen, welke uitdagingen heb je moeten overwinnen toen je Pricena lanceerde?

Haneen: Hier in de MENA-regio (Midden Oosten en Noord Afrika) is de markt nog nieuw voor e-commerce, veel online webshops bestaan nog maar sinds kort. Prijsvergelijkingswebsites waren helemaal nog niet bekend in deze regio.

Meestal vragen prijsvergelijkingssites aan winkels om samen te werken en krijgen de gegevens rechtstreeks van hen. Maar dat was niet het geval voor ons, omdat de mensen niet echt wisten wat een prijsvergelijker was en niemand echt geïnteresseerd was om hun gegevens met ons delen.

Dus onze eerste uitdaging was om onszelf te bewijzen op de markt. We moesten aan bedrijven laten zien dat samenwerking met ons voordelen op kan leveren voordat we hen vroegen met ons samen te werken.

In eerste instantie verkregen we de gegevens van online winkels zonder hun toestemming. Het kostte ons ongeveer een jaar om veel  goede paginabezoeken voor deze winkels te genereren.  Pas toen realiseerden ze zich dat onze service gunstig was voor hun website en meldden ze zich aan voor ons samenwerkingsprogramma. Binnen dit programma werken wij op een ‘cost per click’ basis voor winkels, geven hun inzicht in marktinzichten en zorgen dat hun merk beter zichtbaar wordt op Pricena.

Daxx: Welke tips voor succesvolle marketing voor startups kun je delen?

Haneen: Marketing is altijd lastig voor starters. Het is vrij duur en startups hebben er meestal niet veel geld voor over, dus moesten wij creatieve ideeën bedenken om gebruikers te bereiken zonder al te veel te besteden. We hebben ons gericht op het krijgen van ‘organische clicks’ van Google in plaats van adverteren met AdWords en Facebook. SEO heeft ons niet zoveel gekost dat en het heeft een langetermijneffect, terwijl je met advertenties veel bezoekers krijgt, maar zodra u stopt, verliest u alle bezoekers in een keer.

We hebben ook geprobeerd om het nieuws te halen met Pricena. Bij het bouwen van onze website, zorgden we ervoor dat we zoveel mogelijk gegevens verzamelen, zodat we die op een dag konden omzetten in waardevolle marktinzichten. Dus begonnen we het maken van coole infographics met behulp van de informatie die we hadden verzameld. Dit is het soort inhoud dat mensen willen lezen en delen, dus presenteerden we ze aan tijdschriften en kranten in de regio. Drie of vier van hen hebben daadwerkelijk onze infographics gepubliceerd.

Een voorbeeld is dat één van onze infographics aantoonde dat 60 procent van de producten goedkoper zijn in de lokale winkels dan op Amazon. Dat was groot nieuws, omdat het mensen aanmoedigde om te winkelen in de eigen regio en promootte de lokale e-commerce business.

Kranten brachten ons veel publiciteit en we kregen het voor minder dan als we ons gericht hadden op AdWords of Facebook.

Daxx: Welke functies onderscheiden Pricena te van de concurrentie?

Haneen: Wat er goed is aan Pricena, is dat het heel gemakkelijk is om prijzen te vergelijken voor een enkel item of product. We hebben een zeer gecompliceerd algoritme waarmee wij hetzelfde product dat bij verschillende leveranciers onder verschillende namen verschijnt, kunnen identificeren. Het ontbreken van standaarden in naamgeving is een serieus probleem voor prijsvergelijkers, maar we lossen het echt goed op en dat is wat Pricena beter maakt dan onze concurrenten in de regio.

We maken het ook heel eenvoudig om te zoeken naar een specifiek product. Elke winkel heeft een unieke manier om specificaties van een laptop, een telefoon, of een jurk te tonen. We verzamelen al deze gegevens uit verschillende bronnen om een uniforme productbeschrijving te creëren. Stel, je bent op zoek naar een 60-inch led-televisie waarvan de prijs onlangs is gedaald. Met behulp van een set van filters op onze site kun je een steeds kleinere selectie creëren en precies het item vinden dat u zoekt!

Daxx: Pricena won onlangs de Award voor Online Startup van het Jaar. Hoe heb je dit fantastische resultaat kunnen bereiken?

Haneen: Er zijn een heleboel factoren die ervoor gezorgd hebben. Het eerste is dat wanneer u een startup lanceert, u moet concentreren op één doel. Focus op uw kernaanbod en creëer voordelen voor de gebruikers. Zodra u voldoende traffic genereert van hun, kunt u denken aan het uitbreiden van uw diensten.

We hadden van die dagen met een scherpe focus op één enkel doel, dat was om de meest nauwkeurige prijzen voor producten te krijgen van elke plek waar ze worden verkocht. Dat gaf ons de geloofwaardigheid die ervoor zorgde dat gebruikers terugkwamen bij Pricena.

Waarom ons model beter werkt dan IT Outsourcing

Een andere factor is ons geweldige team. Elk lid heeft een unieke set van vaardigheden, zoals technische expertise,  business expertise of marketing deskundigheid. Onze business is technisch erg zwaar, dus het feit dat we mensen met een gedegen technische kennis hebben, heeft ons zeker geholpen aan een goed product.

Daxx: Bedrijven maken zich vaak zorgen over het uitbesteden van een deel van hun processen. Hebt u ze gedeeld met de developer toen u begon?

Haneen: Ik zie Daxx  niet echt als een outsourcing bedrijf. Alex en Alex zijn mijn medewerkers, alleen zitten ze op een andere locatie. Ze worden betrokken bij alle dagelijkse bezigheden van het bedrijf, we bespreken allerlei zaken met hen en lossen samen problemen op. Het is echt niet voor korte termijn!

Veel outsourcing bedrijven nemen een project aan en leveren het op, Als er iets niet goed is, rekenen ze gewoon meer. Dit is niet de mentaliteit die ik bij Daxx zie.
In het begin hebben we geprobeerd om een aantal processen uit te besteden naar een bekende van mij. Maar het lukte niet, want er was veel geruzie onderling en we konden niet echt iets controleren.

Wanneer u dedicated medewerkers hebt, die aan uw project werken, doen ze hun best om werk van hoge kwaliteit te leveren.

Daxx: Welke features hebben onze ontwikkelaars voor u gerealiseerd?

Haneen: Zeker de app! Vroeger hadden we een slechte Android app en Alex heeft deze aanzienlijk verbeterd. Nu heeft de app heeft 4,3 sterren in de Google Play Store!  Sinds hij toetrad, heeft hij ook gewerkt aan de iOS-app. Het was zeer een basic app toen hij het aannam, maar nu hebben we nieuwe aanbiedingen voor Pricena gebruikers voor korting op bepaalde producten, een user management systeem voor uw favorietenlijst, uw recent bekeken producten, en kunt u een melding krijgen telkens wanneer de prijs voor een geselecteerd product verandert en een hele hoop andere nieuwe functies.

Haneen Dabain, Pricena, Interview, Startups, E-commerce, offshore mobile development, dedicated teams

Daxx: Zijn de culturele verschillen tussen Oekraïense ontwikkelaars en uw lokale medewerkers u opgevallen?

Haneen: Niet echt, Dubai zit vol expats, er zijn een heleboel mensen die echt overal vandaan komen. Ik ben dan ook geen culturele verschillen tegengekomen toen ik begon te werken met Alex.

Daxx: Welke tips heb je voor het managen van een offshore team?

Haneen: De belangrijkste zorg voor iedereen die werkt met full time offshore-medewerkers is de vraag of die medewerkers echt wel fulltime werken. Dus het eerste wat u moet doen is vertrouwen tussen u en uw developers opbouwen.

Dit begint met de teammanager. Stel een aantal regels op die u vanaf het begin duidelijk wil hebben – wij werken op deze manier, zo rapporteren we bugs, enzovoorts - en zorg ervoor dat uw nieuwe medewerkers deze regels begrijpen en volgen.

Dit is geen 9-6 baan omdat u de medewerker niet dagelijks ziet binnenkomen en weggaan. Wees niet heel specifiek over begin en eindtijden. Geef uw offshore ontwikkelaars het gevoel dat ze deel uitmaken van het team en dat u vertrouwt in hun kennis en hun activiteiten. Geef ze tools om productiever te zijn en ze zullen nog harder werken. Zorg dat de developers hun werk echt leuk vinden, zodat ze niet elke dag het kantoor zo snel mogelijk willen verlaten.

Houd altijd uw medewerkers up-to-date over de gang van zaken op het bedrijf. Als je een periode onbereikbaar bent, laat ze het tijdig weten. Maak er sowieso de gewoonte van om elkaar te laten weten wanneer u niet bereikbaar bent.

Wat ook belangrijk is bij het selecteren van offshore-ontwikkelaars, is dat u ervoor moet zorgen dat u mensen kiest die niet erg veel sturing nodig hebben. U bent bezig met vergaderingen en andere zaken, dus u kunt er niet elk moment voor hen zijn. U kunt het best zelfstandige werknemers selecteren, die het werk zonder al te veel begeleiding kunnen uitvoeren.

Daxx: Welke tools gebruikt u om uw offshore team te beheren?

Haneen: Niet veel, eerlijk gezegd. We hebben geen timelogging sheets. We gebruiken gewoon Skype om te chatten op dagelijkse basis en BitBucket voor het rapporteren van bugs, en dat is het eigenlijk.

Daxx: Wat zijn uw plannen voor de toekomst?

Haneen: Er zijn nog een heleboel dingen die we willen doen. E-commerce is een opkomende markt in MENA, dus we wachten op landen totdat ze voldoende online shops hebben, zodat we Pricena er kunnen lanceren. We openden in december in Koeweit, en onze site voor Qatar is nu ontwikkeling.

We zijn ook van plan om te integreren met de offline markt op termijn. Er zijn vele toonaangevende prijsvergelijkingssites en ze hebben veel interessante functies die wij ook willen implementeren in de toekomst,  wanneer het bedrijf groeit of als we investeerders vinden voor Pricena.

Daxx: Tot slot, welke blogs of andere bronnen kunt u aanraden voor mensen die up-to-date willen blijven met alle tech en startup nieuws?

Haneen: Ik volg veel bronnen. Ik lees TechCrunch en VentureBeat om bij te blijven over wat er gebeurt in de startupwereld, ArabianBusiness en Wamda om te leren over wat er gaande is in het Midden Oosten en Noord-Afrika. Voor tech nieuws zijn er vele websites die ik bezoek. Natuurlijk is Twitter een goede nieuwsbron als u de juiste mensen volgt, maar ook TechRepublic, CIO en vele andere blogs zijn nuttig om te volgen.

Contacten

Leave this empty:

Bel ons

+31 (0) 75 302 0011

 

Zaandijkerweg 8
1521 AX Wormerveer
Nederland

 

Algemene Voorwaarden