Outsourcing vs Offshoring? De definitie en tips voor het kiezen van de juiste optie voor uw project

Aug 30, 2016

De wereld van de techbedrijven is zo snel en dynamisch dat het soms niet mogelijk is om flexibele groei in-house met een geheel eigen team te bereiken. Dit betekent vaak dat de enige manier om de klus te klaren is om externe developers aan te trekken. Wij hebben het natuurlijk over wat velen "outsourcing" of "offshoring” noemen. Deze termen, worden vaak verward terwijl ze eigenlijk een heel andere betekenis hebben. Daarom hebben we besloten om op een eenvoudige en duidelijke manier de definities van outsourcing en offshoring uit te leggen om u zo juiste model te helpen kiezen.

We bespreken ook twee andere modellen, “nearshoring” en “remote teams”, om u een compleet inzicht te geven in de wereld van software ontwikkeling op afstand.

The difference between outsourcing, offshoring, nearshoring, and remote teams

Wat is het verschil tussen outsourcing en offshoring?

Outsourcing is een breed begrip, het betekent het overdragen van bepaalde zakelijke diensten of projecten aan een extern bedrijf waar dan ook in de wereld. Op die manier is offshoring ook een soort outsourcing. Het betekent dat de externe leverancier gevestigd in een verafgelegen buitenland.

Als een in Utrecht gevestigd softwarebedrijf besluit samen te werken met een webdesign bureau in Amsterdam om een nieuwe website te laten bouwen, is dit een voorbeeld van outsourcing. Als hetzelfde softwarebedrijf samenwerkt met een Indiase onderneming heet het offshoring.

Er zijn vele voordelen waarom bedrijven willen outsourcen. Lagere kosten worden vaak aangehaald als de grootste motiverende factor, maar dat is niet de enige reden. Gebrek aan lokaal gekwalificeerd personeel, toegang tot een wereldwijde talentpool, de mogelijkheid om snel te op schalen, kortere levertijd en het feit dat er veel minder tijd en geld besteed hoeft te worden aan recruitment zijn belangrijke pull-factoren voor grote en kleine bedrijven om te starten met outsourcing. 

Wat is Nearshore Outsourcing?

Nearshoring of nearshore outsourcing, is redelijk vergelijkbaar met offshoring, maar er zijn enkele belangrijke verschillen. Beiden betekenen outsourcing naar een ander land, maar in het geval van nearshoring je partner ligt veel dichter bij uw eigen land - meestal in dezelfde tijdzone +/- 1 of 2 uur.

Om het voorbeeld te vervolgen: als het Utrechtse softwarebedrijf samenwerkt met een Poolse software ontwikkelaar is dat een voorbeeld van nearshoring.

Zowel nearshore-  als offshore services hebben hun sterke en zwakke punten. Laten we eens een naar beide modellen kijken om er erachter te komen wat het best werkt voor uw bedrijf.

Offshoring voor- en nadelen

Offshore it outsourcing werkt het beste voor:

  • Bedrijven die 24 uur technische support of klantenservice nodig hebben
  • Grote online platforms die constant updates of onderhoud moeten doorvoeren die geen downtime kunnen toestaan

De voordelen van offshore it outsourcing

  • Lagere kosten vanwege lagere productiekosten, salarissen, kosten van levensonderhoud van het personeel, enz.
  • Werkzaamheden kunnen 24 uur per dag worden uitgevoerd ten gevolge van het tijdsverschil tussen de in-house en offshore teams
  • Toegang tot een wereldwijde arbeidsmarkt maakt het vinden van professionals met de gewenste vaardigheden een stuk gemakkelijker dan als u ze alleen probeert in Nederland te vinden.

De nadelen van offshore it outsourcing

  • Tijdverschil is een tweesnijdend zwaard. Communicatie kan erg lastig zijn als uw offshore-team werkt terwijl u slaapt
  • Andere werkcultuur als gevolg van verschillende normen en opvattingen over het werk. Dit kan botsen met uw gevestigde zakelijke processen en er zullen dan ook zeker aanpassingen aan beide kanten nodig zijn.
  • Taalbarrières kunnen misverstanden veroorzaken, tenzij u en de leverancier dezelfde taal spreken.
  • Lange afstanden tussen u en de offshore leverancier kunnen zakenreizen duur en omslachtig maken, vooral als u van plan bent het kantoor van uw partner regelmatig te bezoeken.

Nearshoring voors en tegens

De voordelen van Nearshore software ontwikkeling

  • Het hebben van een weinig of geen tijdsverschil betekent dat u of uw nearshore partner beide niet buiten kantooruren beschikbaar hoeven te zijn om vergaderingen te houden of in contact te blijven.
  • Kortere afstanden tussen u en uw leverancier te maken zakenreizen eenvoudig, toegankelijk en meer betaalbaar.
  • Doordat u een soortgelijke culturele achtergrond heeft als uw leverancier kunt u uw eigen werkgewoonten en –processen behouden.
  • Door de lagere salarissen in nearshore landen kunt u voordeliger personeel vinden dan in eigen land.

De nadelen van Nearshore software ontwikkeling

  • Minder opties, omdat u beperkt bent tot leveranciers in landen in Europa.
  • Iets duurder dan offshoring, vergeleken met China, India of Vietnam.

Zowel offshoring en nearshoring delen een paar andere risico's:

  • Gebrek aan managementcontrole en toezicht op de processen van de leverancier, die u veel tijd (en geld) kunnen kosten als technologie de kern van uw bedrijf is.
  • Beveiligingslekken. Als er bedrijfsspecifieke informatie, zoals algoritmes, databases of andere bedrijfsgeheimen naar de leverancier worden verzonden, bestaat er altijd een risico, hoe klein ook, dat uw gegevens zullen worden gelekt.
  • Het leveren van een slecht product, wat vaak het gevolg is van het feit dat de offshore / nearshore partner meerdere projecten tegelijkertijd uitvoert met dezelfde ontwikkelaars die hun beschikbare tijd dan op moeten splitsen.
  • Kostenoverschreidingen, omdat elke wijziging in het eindproduct vaak extra kosten met zich meebrengt. 

Wat is een Remote Team?

Het "Remote Team" model is anders dan andere outsourcingdiensten. Hier werkt u namelijk met één of een team van fulltime ontwikkelaars in dienst van een partnerbedrijf, maar dit team werkt uitsluitend aan úw project vanuit een offshore / nearshore locatie. U beheert uw ontwikkelaars zelf en communiceert rechtstreeks met hen, terwijl de leverancier ondersteuning biedt, zoals het afhandelen van de salarisadministratie en belastingen.

Als u de risico's van offshoring en nearshoring opwegen wat te hoog vindt, moet u zeker eens overwegen om te werken met remote teams. 

Remote teams werken het best voor bedrijven die:

  • Op zoek zijn naar een duurzame en flexibele manier om hun ontwikkelcapaciteit te vergroten.
  • Ervaren ontwikkelaars willen aannemen, maar moeite hebben om ze lokaal te vinden.
  • Zelf het ontwikkelproces willen managen, zonder tussenpersonen, maar niet bereid zijn om hun eigen kantoor in het buitenland te openen.

remote model, remote development team, outsourcing, offshoring, nearshoring

De voors en tegens van het Remote Team model

De voordelen van remote teams

  • Volledige betrokkenheid in het rekruteringsproces. De leverancier maakt een voorselectie van kandidaten op basis van uw wensen, die u persoonlijk interviewt. Daaruit selecteert u de developers die het best bij uw ontwikkelteam-op-afstand passen.
  • Geen noodzaak om kantoorruimte te huren, apparatuur aan te schaffen, of ondersteunend personeel in te huren, omdat dit allemaal verzorgd wordt door uw partner.
  • Volledige controle over het ontwikkelproces. U of uw techlead communiceert direct met uw team en beheert het proces zonder betrokkenheid van tussenpersonen.
  • Betere kwaliteit van het product. Uw externe team is 100% toegewijd aan uw project, dit zult u terug zien in de hoogwaardige code, snelle responstijden en een meer proactieve deelname van uw ontwikkelaars.
  • Kostenbesparingen. De salarissen van softwareontwikkelaars in externe teams kunnen twee tot drie keer lager zijn dan die van IT-specialisten in Nederland. 

Afgezien van deze voordelen, bieden sommige bedrijven (inclusief Daxx) ook Agile consulting en training, helpen u een effectieve professionele relatie met uw team op te zettenen te onderhouden, te adviseren over projectmanagement best practices en uw remote team blij en gemotiveerd te houden om nog harder te werken.

De nadelen van remote teams

  • U hebt een in-house techlead nodig met voldoende ervaring en expertise om een ontwikkelteam-op-afstand effectief te managen.
  • Past niet bij korte termijn projecten die geen team van fulltime ontwikkelaars vereisen.

We hopen dat het verschil tussen outsourcing, offshoring, nearshoring en remote teams is nu een beetje duidelijker. Als u nog vragen hebt, kunt u het onderstaande contactformulier gebruiken.

 

ЗберегтиЗберегти

Contacten

Leave this empty:

Bel ons

+31 (0) 75 302 0011

 

Zaandijkerweg 8
1521 AX Wormerveer
Nederland

 

Algemene Voorwaarden